GEAR 305 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Türk Sineması
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEAR 305
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Türkiye’de film endüstrisinin oluşum ve dönüşümüne, tarihsel ve tematik perspektiften giriş yapmak.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Türkiye sinemasındaki başlıca akım, dalga ve dönemleri belirleyebilecektir.
  • Türkiye sinema endüstrisine ilişkin güncel sorunları tartışabilecektir.
  • Türkiye’nin başlıca yönetmenlerini ve onların filmlerini tarihsel ve sanatsal bir bakış açısıyla tartışabilecektir.
  • Türkiye sinemasına ilişkin bilgilerini yeni filmlerin analizine uygulayabilecektir.
  • Ulusal sinema endüstrisiyle ulus-aşırı yapım pratikleri arasındaki farkları tanımlayabilecektir.
Tanımı Ders şu konuları ve ilgili tartışmaları içermektedir: Türkiye’de sinema endüstrisinin tarihsel gelişimi ve dönüşümü; önde gelen yönetmenler ve filmleri; kimlik, siyaset ve ulusaşırılaşma sorunları; Türkiye sinemasının tarihine ilişkin başlıca tartışmalar. Dersin değerlendirme sistemi üç ödevden oluşmaktadır: Haftalık okumalara ilişkin değerlendirme ödevi, film eleştirisi ve dijital veri hazırlama.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Introduction How to avoid plagiarism?
2 Türkiye sinemasının tarihyazımı üzerine tartışmalar Filmler: Lumiere Brothers, Bullfight in Spain Abel Gance, Napoleon Lumiere Brothers, Arrival of a Train at La Ciotat Coen Brothers, World Cinema Dilek Kaya Mutlu, “The Russian Monument at Ayastefanos (San Stefano): Between Defeat and Revenge, Remembering and Forgetting”, Middle East Studies 43:1 (2007); Savaş Arslan, “Introduction” in Cinema in Turkey: A New Critical History, Oxford University Press: 2011.
3 1950 öncesinde Türkiye’de yapım ve seyir Filmler: Muhsin Ertuğrul, Aysel Bataklı Damın Kızı (1935) Muhsin Ertuğrul, Kahveci Güzeli (1941) Savaş Arslan “Pre-Yeşilçam: Cinema in Turkey until the Late 1940s” in Cinema in Turkey: A New Critical History, Oxford University Press: 2011.
4 Geç endüstrinin erken ustaları: “Sinema sanatçıları” kuşağı Filmler: Lütfi Akad, Kanun Namına (1952) Osman Seden, Düşman Yolları Kesti (1959) Savaş Arslan, “Early Yeşilçam: The Advent of Yeşilçam in the 1950s” in Cinema in Turkey: A New Critical History, Oxford University Press: 2011.
5 Akım ve dalgalar: Toplumsal gerçekçilik, yeni gerçekçilik ve ulusal sinema. Filmler: Metin Erksan, Susuz Yaz (1963) Halit Refiğ, Bir Türk’e Gönül Verdim (1969) Yılmaz Güney, Umut (1970) Kurtuluş Kayalı, Metin Erksan Sinemasını Okumayı Denemek, Dost: 2004, pp. 77-90; Halit Refiğ, “En Doğru Yargılayıcı Tarihtir” in Ulusal Sinema Kavgası, Dergâh: 2009.
6 Dijital film çalışmalarına giriş ve veri yaratımı “A Short Guide to Digital Humanities” in A. Burdick, J. Drucker et al. Digital_Humanities, The MIT Press: 2012.
7 Yeşilçam I: Türler ve anlatı Filmler: Orhan Aksoy, Samanyolu (1967) Çetin İnanç, Dünyayı Kurtaran Adam (1982) Nezih Erdoğan, “Narratives of Resistance: National Identity and Ambivalance in the Turkish Melodrama between 1965 and 1975”, Screen 39:3 (1998); Paul Willemen, “The Zoom in Popular Cinema: A Question of Performance”, Inter-Asia Cultural Studies (2013).
8 Yeşilçam II: Yapım ve dağıtım Filmler: Yavuz Turgul, Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni (1990) Cem Kaya, Remake, Remix, Rip-Off (2014) Nilgün Abisel, “Türk Sinemasında Film Yapımı Üzerine Notlar” in Türk Sineması Üzerine Yazılar, Phoenix: 2005.
9 Göç ve kentleşme Filmler: Halit Refiğ, Gurbet Kuşları (1964) Lütfi Akad, Gelin (1973) Kartal Tibet, Sultan (1978) Gönül Dönmez-Colin, “Migration, Dis/Misplacement and Exile”, in Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging, Reaktion Books: 2008.
10 Politik sinema Filmler: Yılmaz Güney, Yol (1981) Yeşim Ustaoğlu, Güneşe Yolculuk (1998) (Court documents and censorship reports)
11 Toplumsal cinsiyet Filmler: Orhan Aksoy, Vurun Kahpeye (1964) Atıf Yılmaz, Dul Bir Kadın (1985) Gönül Dönmez-Colin, “Gender, Sexuality and Morals in Transition”, in Turkish Cinema: Identity, Distance and Belonging, Reaktion Books: 2008.
12 Yeni Türk sineması I Filmler: Mustafa Altıoklar, İstanbul Kanatlarımın Altında (1996) Zeki Demirkubuz, Üçüncü Sayfa (1998) Zahit Atam, “Critical Thoughts on the New Turkish Cinema” in Cinema and Politics: Turkish Cinema and the New Europe, edited by Deniz Bayrakdar, Cambridge Scholars Publishing: 2009.
13 Yeni Türk sineması II Filmler: Semih Kaplanoğlu, Bal (2009) Nuri Bilge Ceylan, Üç Maymun (2008) Kaan Müjdeci, Sivas (2015)
14 Ulus-aşırılaşma ve hareketlilik zamanlarında Türkiye’de sinema Filmler: Tunç Okan, Mercedes Mon Amour (1987) Ben Hopkins, Pazar: Bir Ticaret Masalı (2007) Nejat Ulusay, “A Transformational Experience within the Contexts of ‘National’ and ‘Transnational’: The Case of Turkish Cinema” in Imaginaries Out of Place: Cinema, Transnationalism and Turkey, Gökçen Karanfil and Serkan Şavk (eds.), Cambridge Scholars Publishing: 2012; Deniz Bayrakdar “Introduction: ‘Son of Turks’ claim: ‘I’m a child of European Cinema” in Cinema and Politics: Turkish Cinema and the New Europe, edited by Deniz Bayrakdar, Cambridge Scholars Publishing: 2009.
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Dönemin gözden geçirilmesi

 

Dersin Kitabı
Diğer Kaynaklar

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
3
90
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
Final Sınavı / Sözlü Sınav
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
100
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
3
13
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
Final / Sözlü Sınav
    Toplam
119

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest