GEHU 303 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Ekoloji, Politika, Gezegensel Düşünce
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEHU 303
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders çevre siyaseti ve ekolojik düşünceye içkin kilit meseleleri, temel konuları ve aciliyet barındıran sorunları tanıtmayı amaçlar. “Sonsuz büyüme” idealinin yol açtığı büyük ölçekli kentsel genişleme, geri döndürülmesi imkânsız yoğunluktaki ormansızlaşma ve çevresel bozulmadan umursamazca uygulanan kentleşme ve banliyöleşme süreçlerine, iklim değişikliğinin ortaya çıkardığı yerel ve küresel tehditlere ve ulus-aşırı tüketim biçimlerinin giderek körleşmiş bir tüketim ideolojisine dönüşmesine uzanan bir çerçevede çağımızı önceleyen birkaç yüzyıldaki gelişmelerin meydana geldiği çağımızı hepimizi insan-doğa ilişkisine dair anlamlı adımların nasıl atılacağını düşünmeye davet eden bir ekolojik kriz zamanı olarak tarif edebiliriz. Bu bağlamda, konvansiyonel yaklaşımların yanı sıra, “insan hayatının “ve “insan sağlığının” hayvan sağlığı, çevre/ekoloji sağlığı ve biyo-çeşitlilik boyutlarını kapsayan “gezegen sağlığı” ile yakın bir ilişki içinde bulunduğu iddiasını ortaya koyarak alana yepyeni katkılar sunan “gezegensel düşüncenin” yönlendireceği bu derste, öğrencilerin ekolojik sorun alanlarını ve çevre siyasetinin temel gelişmelerini geniş bir perspektif içinden kavramaları amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tarihte insan ve doğa ilişkisini etkileyerek küresel ekolojik krize yol açan büyük değişim ve gelişmeleri tanımlayabilir
  • Toplum ile çevre arasındaki ilişkiyi toplumun çevre sorunları tarafından nasıl etkilendiği bakımından açıklayabilir,
  • Ekolojik krizdeki farklı aktörlerin eylemlerini kıyaslayabilir ve karşılaştırabilir,
  • Ekolojik hareket içindeki farklı bireysel ve kolektif görüşler, tavırlar ve eylemler hakkında eleştirel bir anlayış geliştirebilir,
  • Toplumsal kalkınma, ekonomik gelişme ve sanayileşmenin ekolojik ilerleme ve gezegen sağlığıyla pozitif toplamlı bir ilişki şeklinde gerçekleşeceği süreçleri inceleyebilir,
  • Gezegen sağlığına yönelik adımlar atarak ekolojik krizin ortaya koyduğu sorunlara için çözümler geliştirebilir.
Ders Tanımı Ders üç ana bölüme ayrılmıştır. İlk bölümde ekolojik krizin çeşitli bileşenleri tartışılacak,iklim değişikliği inkarcılığı, “gezegensel düşünce” ve “gezegen sağlığı” konusundaki tartışmalar ele alınacaktır; ikinci bölümde çevresel adalet fikrine odaklanan eleştirel yaklaşımlar ele alınarak yeşil felsefenin ve siyasetin sürdürülebilirlikten ekolojik genişlemeye uzanan çeşitli önerileri değerlendirilecek; son bölümde ise güncel tartışmalara yer verilecektir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş: Politik bir mesele olarak ekoloji Ders planının tanıtılması ve gözden geçirilmesi
2 “Ekolojik kriz” nedir? Modernite ve insanın doğa üstündeki hakimiyeti İnsanmerkezcilik Michael Paul Nelson, Jeremy T. Bruskotter, John A. Vusetich, “Does nature have value beyond what it provides humans?”, The Conversation, 2 Oct 2015 Carter. (2007), pp. 1-10 and Cp. 1, pp. 13-40. O'neill O. Environmental values, anthropocentrism and speciesism. Environmental Values. (1997) May 1:127-42.McDonald M. “Climate Change and Security: Towards Ecological Security”. International Theory. 2018;(Issue 2): 153-180.
3 Antroposen nedir? Gezegensel Politika Hamilton et al. (2015). Cp. 1. “Thinking the Anthroposcene”, pp. 1-13. Adam Vaughan, “Human impact has pushed Earth into the Anthropocene, scientists say”, The Guardian, 7 Jan 2016. Litfin, K., “Planetary Politics”, In Agnew, J.A., Mitchell, K. and Toal, G. eds., 2008. A companion to political geography. (pp. 470-482) John Wiley & Sons.Horton, R., Beaglehole, R., Bonita, R., Raeburn, J., McKee, M. and Wall, S., 2014. From public to planetary health: a manifesto. https://unfccc.int/climate-action/momentum-for-change/planetary-health https://planetaryhealthalliance.org/planetary-health Julia Pyper, “Why Conservative White Males Are More Likely to Be Climate Skeptics”, The New York Times, 5 Oct 2011 4
4 İklim Krizi ve Etkileri Urry, J., 2015. “Climate change and society”. In Why the social sciences matter (pp. 45-59). Palgrave Macmillan, London.
5 Film Gösterimi – Before the Flood (2016)
6 ARASINAV
7 Yeşil siyasal düşünce Carter (2007) Cp. 3, pp.41-81.
8 Çevresel adalet Yeşil partiler Mohai, Paul, David Pellow, and J. Timmons Roberts. 2009. “Environmental Justice”. Annual Review of Environment and Resources 34: 405-430. Carter (2007) Cp. 4.pp. 87-115
9 Ekolojik hareketlerin dünü, bugünü Carter (2007) Cp. 6-7.pp.143-206.
10 SUNUMLAR
11 SUNUMLAR
12 Sürdürülebilir hayat için bireysel çözümler (yeşil tüketimcilik, veganlık) James Dong, “Why individual action matters for the environment”, Medium, Dec 2016. Annie Leonard, “Individual Actions Just Don’t Add Up to Environmental Change”, The New York Times, 14 Dec 2012 George Monbiot, “I’ve converted to veganism to reduce my impact on the living world”, The Guardian, 9 Aug 2016.
13 Sürdürülebilirlik hayat için kolektif hareketler Carter (2007) Cp. 6-7.pp.143-206.
14 Güncel tartışmalar: Yenilenebilir Enerjiyi Düşünmek, Türkiye'nin Çevre ve İklim Politikaları Daha sonra duyurulacaktır.
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Selected Chapters from:

Carter, Neil (2007) The Politics of the Environment: Ideas, Activism, Policy, Cambridge: Cambridge University Press.

Hamilton, C., Gemenne, F., & Bonneuil, C. (Eds.). (2015). The Anthropocene and the global environmental crisis: Rethinking modernity in a new epoch. Routledge.

Dersin okumaları okulun arka kapısının karşısındaki Ekonomik Kırtasiye'de mevcuttur.

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
25
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
35
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
1
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
8
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
10
Final Sınavı
1
18
    Toplam
100

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest