GENS 207 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Bilimsel Düşünme ve Toplum
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GENS 207
Güz/Bahar
3
0
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencilerin bilime ve bilim ile toplum arasındaki ilişkiye dair eleştirel bir bakış geliştirmesine katkı sunmaktır. Bu amaca yönelik olarak dersin ilk bölümünde modern bilimin ortaya çıkış dönemi bir bütün olarak ele alınacak, ikinci bölümde ise bilim tarihinin daha yakın döneminden tekil örneklere odaklanılacaktır. Ders, popüler bilime ilgi duyan öğrencilere yöneliktir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bilimin toplumsal bir faaliyet olduğunu kavrar ve içinde üretildiği toplumla nasıl bir ilişki içinde olduğunu tartışabilir,
  • Modern bilimin neden başka bir yer ve zamanda değil de 17. Yüzyıl Avrupa’sında doğduğuna dair fikir yürütebilir
  • “Bilimsel Devrim” sonrası dönemde, bilim insanlarının Dünya ve Evren kavrayışının hangi açılardan değiştiğini açıklayabilir
  • Sahtebilim örneklerinin tanıyabilir ve hangi ölçütlere göre bu şekilde nitelendirildiklerini tespit edebilir,
  • Bilimin toplumdaki eşitsizliklerle ilişkisine dair örnekler gösterebilir
Ders Tanımı Bilim tarihinden alınan örneklerle bilim ile toplum ilişkisini çok yönlü olarak irdelemek.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, dersin ve ele alınacak soruların tanıtımı.
2 Toplumların bilim dahil üretim kapasiteleri neden birbirinden bu kadar farklı? Diamond, J. (1997), Guns, Gems and Steel, Prologue: “Yali’s Question” & Chapter 3 “Collusion at Cajamarca”.
3 Kopernik öncesi evren düşüncesi, Kopernik’in öncülleri, Kopernik ve Kilise. Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 1, “Renaissance Men”
4 16. Yüzyıl Avrupası, Tycho Brahe, Johannes Kepler. Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 2, “The Last Mystics”
5 İlk Bilim İnsanları: Galileo ve diğerleri. Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 3, “The First Scientists”
6 René Descartes, Christiaan Huygens, Robert Boyle ve bilimin ilk adımları. Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 4, “Renaissance Men”
7 Isaac Newton, Robert Hook ve Edmound Halley. Gribbin, J. (2002) Science: A History Chapter 5, “Newtonian Revolution”
8 Arasınav 1-7. Hafta Konuları
9 Evrim Kuramı ve karşıtlığı. Darwin’in zamanından günümüze. Hellman, H. (1998), Great Feuds in Science, Chapter 5 "Darwin's Bulldog versus Soapy Sam"
10 Bilim sınırları içerisinde bir yanılgı örneği: Lord Kelvin’in Dünya’nın yaşı hesabı. Hellman, H. (1998) Great Feuds in Science, Chapter 6 " Lord Kelvin versus Geologists and Biologists"
11 Sahtebilim örnekleri: Homeopati ve diğerleri. Bilimin sınırları, yanılgı ile sahtecilik arasındaki farklar. Goldacre, B. (2008), Bad Science, Chapter 4 “Homeapathy”
12 Bilim ve toplumsal eşitsizlik I: Irk ve Irkçılık Gould, S. J. (1977) Ever Since Darwin, Chapter 27 "Racism and Recapitulation"
13 Bilim ve Toplumsal Eşitsizlik II: Toplumsal cinsiyet Hellman, H. (2001) Great Feuds in Medicine, Chapter 9 “Franklin versus Wilkins”
14 Tekrar ve Tartışma I Ders notları
15 Tekrar ve Tartışma II Ders notları
16 Final sınavı Tüm konular

 

Ders Kitabı

Güncel popüler ve bilimsel makaleler

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
15
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
40
Final Sınavı
1
50
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
15
10
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
90
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
29
Final Sınavı
1
35
    Toplam
160

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest